امروزه هر مقاله اي در مورد تغذيه و در مورد مکانيستم اثر مکمل هاي غذايي را که ورق زده و مطالعه مي کنيد نام و يا دست کم رد پايي از مالتودکسترين در آن يافت مي شود و صد البته در بدنه تقريبا تمامي مکمل هاي پروتئيني نيز اين ترکيب وجود دارد!

حتما اين توصيه و اين تاکيد در استفاده از مکمل هاي کراتيني را نيز به خاطر داريد که استفاده از اين دسته از مکمل ها در صورتي که در کنار مصرف مالتودکسترين و يا دکستروز باشد جذب کراتين نيز بهتر صورت گرفته و کارايي و راندمان کار نيز بالاتر خواهد رفت.

کراتين

به اين نکته باشد اشاره کرد که کراتين اصولا ماده اي نه چندان سهل الجذب بوده و همواره سهم عمده اي از آن از بدن دفع مي گردد و از اين رو استفاده از قندهايي همانند دکستروز و مالتودکسترين را براي افزايش جذب اين مکمل توصيه مي کنند!

مشخصات و ويژگي ها

در دسته بندي مواد غذايي مالتودکسترين را مي توان در دسته پلي ساکاريدهاي نسبتا شيرين تقسيم بندي کرد و با وجود اينکه اين قند تا حدودي شيرين نيز مي نمايد ولي با اين وجود ميزان کالري موجود در اين قند بسي کمتر از ميزان کالري موجود در شکر بوده است و شيريني اين قند نيز به گونه اي نيست که همانند شيريني شکر آزار دهنده باشد!

هضم سريع

در قياس با ديگر کربوهيدرات ها مي توان به جرات گفت که قند مالتودکسترين سريع تر هضم شده و جذب بودن مي شود و همچنين از اين قند در برخي موارد براي کنترل ديابت هاي نوع دو نيز مي توان استفاده کرد.

مراحل تهيه

در اغلب موارد اين نوع ويژه از قند را از برنج، ذرت و يا از نشاسته موجود در سيب زميني تهيه مي کنند. در خلال حرارت داده شدن نشاسته که به منظور هيدروليز کردن آن صورت مي گيرد از آنزيم ها و اسيدهايي براي شکستن مولکول هاي نشاسته نيز استفاده کرده و به محصول نهايي که پودري است سفيد به همراه مقدار اندکي فيبر و پروتئين و چربي و در هر گرم آن نيز چهار کالري انرژي وجود دارد مي رسند که صد البته در برخي موارد اين محصول نهايي را باز هم فرآوري کرده و آن را به صورت خالص تر و صد البته به صورت مايع تهيه مي کنند.

موارد مصرف

از دسته ترکيبات دکسترين قند مالتودکسترين را به جرات مي توان از پر مصرف ترين ها در آشپزخانه ها و شيريني پزي ها دانست ولي با اين وجود اين نوع از قند همانگونه که پيشتر در مقالات نيز ذکر شده بود از ارزشمند ترين قندها در مقوله تغذيه پرورش اندام است و سواي تامين انرژي مورد نياز بدن به افزايش جذب پروتئين و کراتين نيز کمک شايان توجهي مي کند.

ساختمان شيميايي

براي افرادي که به ساختمان شيميايي اين قند علاقه مند شدند لازم به ذکر است که مالتودکسترين پلي ساکاريدي است که در حقيقت از 3 الي 20 زنجيره گلوکوز تشکيل شده است که به هم متصل گرديده اند.

قند پس از تمرين

افرادي که در رشته هاي قدرتي و براي ساختن بدن و عضلات خود تمرين کرده و براي نيل به اين هدف نيز تغذيه اي هدفمند در برنامه دارند حتما از اهميت مصرف قند در وعده پس از تمرين به خوبي آگاه هستند.

مهار کاتابوليسم/ پر کردن ذخاير atp

حتما اطلاع کافي دارند که خوردن قند در اين وعده براي مهار پديده مخرب کاتابوليسم که با شدت گرفتن اين پديده مخصوصا پس از انجام تمرينات سنگين، عضلات در معرض خطر سوخته شده و تجزيه شدن قرار مي گيرند الزامي بوده و از سوي ديگر مصرف قند در اين وعده براي پر کردن ذخاير atp تهي شده در عضلات الزامي بوده و تضمين کننده ريکاوري سريع تر و بهتر پس از تمرينات سنگين خواهد بود.

چه نوع قندي بايد مصرف کرد؟

با اين مقدمه کوتاه در مورد الزام مصرف قند در وعده پس از تمرين شکي باقي نخواهد ماند ولي زماني که از اين مرحله گذر کرديم و نوبت به خوردن قند در اين وعده رسيد خود را در برابر انبوه گزينه هايي خواهيم يافت که چه نوع قندي براي اين وعده مناسب خواهد بود؟

قندهاي زود جذب

تحقيقاتي که در اين زمينه صورت گرفته است به روشني اثبات مي کند که خوردن قندهاي زود جذب در اين وعده غذايي بسي مفيد تر بوده و اصولا خوردن قندهاي دير جذب و پيچيده در اين وعده چندان عقلاني نخواهد بود.

دليل

قندهاي ساده سواي اينکه به راحتي شکسته شده و وارد جريان خون شده به سلول ها و بافت هايي که نياز به قند و انرژي دارند ارسال مي شود تامين کننده نيازهاي آني بدن به انرژي نيز خواهد بود و حتما مي دانيد که تامين نشدن اين نيازهاي آني در نهايت به از دست رفتن حجم عضلاني و به تجزيه شدن پروتئين در بافت هاي عضلات ختم خواهد شد.

m11-01.jpg
دکستروز

در اغلب موارد افراد پس از تمرينات خود از قندهاي ساده که در فرم مايع نيز تهيه مي شوند استفاده مي کنند و سعي نيز همواره بر اين بوده است تا از دکستروز براي اين وعده استفاده شود.

نکته

مصرف دکستروز در شرايطي که دسترسي به قند بهتر نداشته باشيد بهترين گزينه خواهد بود اما در شرايطي که قند بهتر در دسترس باشد به چند دليل مي توانيد قند بهتر را جايگزين دکستروز بکنيد:

دکستروز اصولا قندي ساده و مونوساکاريد مي باشد و زماني که با معده اي خالي از اين نوع از قند استفاده مي کنيد مدت زماني که طول مي کشد تا معده براي ورود پروتئين و پودرهاي پروتئيني که مصرف اين پودرهاي در وعده پس از تمرين در کمترين فاصله ممکن از اتمام تمرين الزامي است تخليه شود نيز افزايش خواهد يافت.

گزينه مناسب تر

استفاده از قند مالتودکسترين که در دسته پلي ساکاريدها دسته بندي مي شود براي اين وعده مناسب تر خواهد بود چرا که از يک روند تخليه شدن معده را کندتر نمي کند و از سوي ديگر سريعا شکسته شده و وارد جريان خون گرديده و نياز بدن به انرژي را در اسرع وقت تامين مي کند. 

تناقض

شايد برخي از افراد از اين نظر بر اين قند خرده بگيرند که اين قند اصولا قندي ساده نبوده و به دسته قندهاي پلي ساکاريد تعلق دارد و گفته مي شود که در وعده پس از تمرين حتما بايد قند ساده ميل کرد؟

توصيه آخر

شما مي توانيد اين قند را به همراه قند گلوکوز در وعده پس از تمرين مصرف کنيد و براي اين منظور نيز مي توانيد از نسبت هاي 50 به 50 استفاده کنيد که بهترين نتيجه را در پي داشته است.