متابوليسم
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

محقق : مسعود احمدلو

متابوليسم

افراد زيادي هستند که به دنبال افزايش حجم مي گردند و در اين بين افرادي نيز وجود دارند که قصد کم کردن از ون خود را دارند يا به اصطلاح به دنبال چربي سوزي و لاغر شدن مي گردند و در بسياري از موارد نيز هر چه بيشتر مي گردند کم تر مي يابند.
کساني که سعي در کم کردن وزن خود دارند يقينا بايد مطالبي را راجع به متابوليسم و نقشي که در بدن بر عهده دارد بدانند و آنهايي هم که با تمام وجود مي خواهند وزن خود را کم کرده و به تناسب اندام واقعي برسند مجبورند تا راجع به متابوليسم بدن بسيار بيشتر از اينکه مي دانند بدانند.
چرا که افزودن بر متابوليسم بدن اولين گام در رسيدن به چربي سوزي و لاغري واقعي و حقيقي است و بسياري از داروهايي که در گروه چربي سوزهاي موفق قرار دارند نيز کاري به جز افزايش متابوليسم پايه نمي کنند.
در رسيدن به لاغري و تناسب اندام و در راه رسيدن به چربي سوزي موفق هرگز نمي توان به رژيم هاي لاغري که در بسياري از موارد براي امرار معاش و براي کسب در آمد و به صورت تلفني و تلگرافي و ميل و نامه رد و بدل مي شود دل بست.
شما که قصد چربي سوزي موفق و کم عارضه و يا بي عارضه را داريد همواره بايد ساخت و ساز بدن خود را بالا نگه داريد.
توجه داشته باشيد که رژيم هاي پيش ساخته اي که امروزه به افراد گوناگون تجويز مي شود در اغلب موارد نه تنها کارايي لازم را ندارند بلکه مضر و مخرب نيز هستند.
زيرا که خصوصيات و ويژگي هاي بدن افراد مختلف، متفاوت بوده و با يکديگر تفاوت هاي اساسي دارد و هرگز نمي توان رژيم هاي غذايي واحدي را براي تمامي افراد به کار گرفت.
با مطالعه و با به کار بستن موارد ياد شده در اين مقاله يقينا خواهيم آموخت که چگونه متابوليسم بدن خود را بالا نگه داشته و همواره در حال سوزاندن چربي هاي اضافه بدن را ياري کنيم.
امروزه رسيدن به تناسب اندام و آب کردن چربي هاي زايد به نوعي نياز تبديل شده است و افراد زيادي مايل هستند که چربي هاي خود را بسوزانند ولي متاسفانه مي بينيم که در اغلب موارد همه اين افراد نيز موفق به انجام اين کار مهم نمي شوند.
چون به نکات اساسي که در اين زمينه وجود دارد کمترين توجهي نمي کنند. کساني که رژيم هاي مردود را به عنوان متدهاي لاغري خريداري کرده و آن را اجرا مي کنند در اغلب موارد و قبل از رسيدن به نتيجه مشخص و قابل قبول، رژيم خود را رها مي کنند.
عواملي متعددي وجود دارند که بر روي سوخت و ساز و متابوليسم بدن تاثير دارند که از آن جمله مي توان به افزايش سن و ميزان ترشح هورمون هاي مختلف بدن اشاره کرد.
سه فاکتور عمده که شما بايد براي افزايش متابوليسم خود آنها را در نظر داشته باشيد عبارت اند از:
· ژنتيک و وراثت
· عادات غذايي در طول روز
· ورزش و تمرينات ورزشي
مي خواهم وزن کم کنم . از کجا بايد شروع کرد؟
اولين چيزي که شما احتياج داريد يک مرجع علمي مطمئن خواهد بود که بتوانيد به کمک آن سوخت و ساز بدنتان را به طور دقيق ارزيابي کرده و آن را محاسبه کنيد.
دانستن ميزان متابوليسم پايه و تخمين قرين به واقعيت اين فاکتور که در بدن افراد مختلف تفاوت مي کند اين امکان را براي شما فراهم مي کند تا بتوانيد برنامه ريزي هاي غذايي خود را دقت و با کارايي بيشتري تنظيم کنيد.
آيا رژيم غذايي متعادلي داريد؟
رژيم غذايي شما بايد تشکيل شده از پروتئين ها، کربوهيدرات ها و چربيها باشد. مصرف مقادير کافي از اين درشت مغذي ها براي بقاي انسان ضروري است. بنابراين نديده مي توان گفت که رژيم روزانه غذاي شما بايد تشکيل شده از اين سه نوع درشت مغذي باشد.
آيا صبحانه مي خوريد؟
بيشتر افرادي که صبح زود مي خواهند خود را به سر کار برسانند يا صبحانه نمي خورند و يا ان را با عجله و آن طور که بايد بخورند نمي خورند.
اين موضوع اگر به صورت مکرر انجام شود مي تواند سوخت و ساز بدن را بر هم زده و شما را از رسيدن به هدف تان در افزايش و يا حتي کاهش وزنه باز دارد.
در صورتي که صبحانه خوب در برنامه غذايي روزانه خود نداشته باشيد بدن از قند خون براي تامين انرژي مورد نياز خود استفاده کند و اين مسئله جداي از مسئله پايين آمدن سوخت و ساز مي تواند زمينه را براي بيماري ديابت و بيماري هاي قلبي و عروقي نيز مهيا سازد.

آيا از وعده هاي غذايي کم حجم و متعدد در طول روز استفاده مي کنيد؟
بيشتر کساني که از معضل چاقي رنج مي برند از وعده هاي غذايي کم حجم و متعدد در طول روز استفاده نمي کنند و نهار را به جاي بشقاب در ديگ مي خورند و تا انتهايي ترين ساعات شب که وقت شام فرا برسد هيچ غذايي نمي خورند!
به جاي اين روش سنتي و مردود شما بايد کل غذاي خود در طول روز را در 6 تا 7 وعده متعددي که در طول روز مي خوريد وارد بدن خود کنيد و سعي کنيد هيچ گاه تمامي غذايي که در طول روز مصرف مي کنيد را يک جا وارد معده خود نکنيد. اين موضوع باعث مي شود تا سوخت و سازي متعادل برسيد.
آيا شما در ساعات انتهايي شب از کربوهيدرات پيچيده استفاده مي کنيد؟
کساني که براي فرار از دست چاقي رژيم غذايي مي گيرند بايد توجه داشته باشند که در طول روز مي توانند از کربوهيدرات هاي پيچيده استفاده کنند زيرا در طول روز فرصت کافي براي سوزانده شدن کالري هاي توليد شده به وسيله بدن وجود دارد ولي وقتي در انتهاي ترين ساعات شب هستيم شما بايد از کربوهيدرات هاي پيچيده کمتر استفاده کنيد زيرا زماني که شما در خواب هستيد فعاليت بدن نيز کم مي شود و بديهي است که بدن کالري کمتري مي سوزاند.
اين موضوع باعث مي شود تا بدن کالري اضافي دريافتي شما در انتهاي ترين ساعات شب را به راحتي به چربي تبديل کند و آن را به صورت چربي زايد در بدن ذخيره بکند.
به غذاهاي رژيمي اعتماد نکنيد!
در خيلي از موارد ديده شده کساني که رژيم مي گيرند در مورد استفاده از نوشابه ها و ديگر مواد غذايي رژيمي سوال مي کنند که آيا اين مواد مي توانند بر روي رژيم ما اثر بگذارد؟
در جواب اين دوستان بايد گفت شما نبايد به اين موارد که اغلب حکم دل خوشي دارند توجهي داشته باشيد. شما بايد به کالري مصرفي خود در طول روز توجه کنيد و به اين مهم نيز همواره دقت داشته باشيد که حتي غذاهايي که اينگونه تصفيه شده اند و به اصطلاح رژيم خوانده مي شوند نيز عاري از کالري نبوده و کالري هايي را دارند.
تصفيه شدن اين مواد و درج واژه رژيمي بر روي آنها به اين معني نيست که تا هر اندازه که دوست داشته باشيد مي توانيد از اين مواد استفاده کنيد!
آيا شما دير هنگام شام مي خوريد؟
اگر شما فردي هستيد که دير اقدام به خوردن شام مي کنيد بايد توجه داشته باشيد که غذاي خود را سبک و کم کربوهيدرات انتخاب کنيد.
خوردن غذاي سبک قبل از خواب مي تواند به شما کمک کند که راحت تر بخوابيد و راحت تر نيز از خواب بيدار شويد!
اگر شما غذايي پرکربوهيدرات و سنگين مصرف کنيد اين موضوع باعث مي شود تا بدن شما کالري ها را به صورت چربي در بدن انبار کند. به دليل اينکه انسان در زمان خواب، فعاليتي انجام نمي دهد سعي کنيد غذاي مصرفي شما در انتهاي شب تشکيل شده از ميوه ها و غذاهاي حاوي فيبر و پروتئين باشد.
آيا از ادويه جات تند استفاده مي کنيد؟
استفاده از ادويه جات و چاشني هاي تند به همراه غذا علاوه بر اين که باعث مي شود شما ميل بيشتري به خوردن غذا داشته باشيد و علاوه بر اينکه خوردن غذا را براي شما لذت بخش مي کند برخي از آنها خاصيتي فراتر از اين نيز دارند که در برخي موارد به نفع شما و در برخي موارد نيز به ضرر شما تمام مي شود.
مثلا فلفل قرمز مي تواند دماي بدن را بالا برده و به سوختن چربي ها کمک کند و اگر از آنها به صورت متعادل استفاده کنيد مي تواند شما را در سوزاندن چربي هاي زايد ياري کند.
برخي از ادويه جات هم به شما کمک مي کنند تا احساس سيري بکنيد و اين براي کساني که رژيم هاي سخت دارند ميتواند بسيار مفيد باشد.
آيا روزانه حداقل 1200 کالري به بدن خود ميرسانيد؟
اگر شما يکي از ميليون ها شخصي هستيد که براي کاهش وزن خود تلاش مي کنيد بايد توجه داشته باشيد که به هيچ وجه کالري ورودي روزانه خود را از 1200 کالري در روز پائين تر نياوريد!
اين حداقل مقدار کالري لازم براي انجام کارهاي روزانه و مهم تر از همه براي تغذيه دادن و براي تامين نياز مغز به غذا الزامي است.
اگر چه با کم کردن از ميزان کالري ورودي بدن در روز مي توان فرايند چربي سوزي را تشديد کرد اما از اين مهم نيز نبايد غافل شد که کم کردن افراطي کالري ورودي بدن در روز منجر به تشديد پديده کاتابوليسم در بدن شده و موجب مي شود تا فرايند چربي سوزي نيز مختل شده و يا حتي متوقف شود.
آيا در هفته سه تا پنج جلسه تمرين هوازي مي کنيد؟
اين گفته براي کساني است که با به خدمت گرفتن متابوليسم قصد لاغر کردن و يا قصد سوزاندن چربي هاي زايد خود را دارند.
شما بايد در هفته حداقل سه بار و حداکثر پنج بار فعاليت بدني از نوع هوازي داشته باشيد اين موضوع مي تواند سوخت ساز شما را بالا برده و چربي هاي زايد بدن شما را بسوزاند.
توجه داشته باشيد که شدت تمرينات را بايد از کم شروع کرده و رفته رفته بر شدت آن افزود.
آيا به اندازه لازم به عضلات خود فشار وارد مي کنيد؟
شما بايد در طول تمريناتي که داريد فشار لازم را به عضلات خود وارد کنيد. به عنوان يکي از اساسي ترين اصول تمرين مي توان به اين مورد اشاره کرد که تمرينات شما بايد فشاري فراتر از فشاري که بدن شما براي انجام کارهاي روزانه متحمل مي شود به عضلات وارد کند.
آيا به تمرينات خود تنوع مي دهيد؟
شما بايد در تمرينات خود تنوع طلب باشيد زيرا بدن شما به مرور زمان به تمرينات تکراري عادت کرده و عکس العملي از خود نشان نمي دهد.
هيچ تمريني براي هميشه جواب گوي شما نيست شما همواره بايد تمرينات خود را عوض کنيد و از تکرار مکررات گريزان باشيد.
آيا به اندازه ي کافي فيبر مصرف مي کنيد؟
يکي از عواملي که باعث مي شود رژيم شما خيلي هم سخت به نظر نرسد مصرف فيبر و سبزيجات فراوان در برنامه غذايي روزانه است.
شما در طول رژيم هاي لاغري و چربي سوزي هر چقدر که خواستيد مي توانيد از غذاهاي حاوي فيبر استفاده کنيد. برخي غذاها هستند که دست شما براي مصرف آنها کاملا باز است و تنها چيزي که موجب چاق شدن شما مي شود و بايد در مصرف آن احتياط کنيد کربوهيدرات مي باشد.
البته بايد به اين مورد نيز اشاره کرد که پروتئين وي و يا ديگر منابع پروتئيني نيز اگر بيش از حد نياز مصرف گردند يا از بدن دفع مي شوند و يا اين که کساني سوخت و ساز پائيني دارند آن را به صورت چربي ذخيره مي کنند!
ولي شما براي مصرف فيبر دست تان باز است و مصرف فيبر مي تواند به شما کمک کند زماني که رژيم داريد احساس گرسنگي نکنيد.
آيا به اندازه کافي تمرينات هوازي را پيش مي گيريد؟
تمرينات هوازي مانند شنا، دو ملايم، دوچرخه سواري، اسکيت و ... در دوره هاي کات و در دوران چربي سوزي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.
اين تمرينات را نيز بايد به تدريج و به مرور زمان بر بدن اعمال کنيد. افراط در اين قبيل تمرينات نيز هرگز جايز نيست.
براي افزودن بر متابوليسم بدن خود از اين مواد مي توانيد کمک بگيريد:
کلسيم
در بدن آدمي آنزيمي موسوم به ليپاز وجود دارد که اين آنزيم چربي هاي را تجزيه کرده و آنها را در اختيار بدن قرار مي دهد. نتيجه اين عمل نيز بهخ صورت تشديد فرايند چربي سوزي در بدن ديده مي شود.
کلسيم عنصري است که وجود مقادير کافي اين عنصر در بدن براي افزودن بر ميزان توليد و ترشح اين آنزيم ضروري است.
از مهم ترين منابع طبيعي اين عنصر مي توان به اين موارد اشاره کرد: لبنيات،غذاها� � دريايي، ساردين، سبزيجات تيره برگ، انجير، آلو و غيره
اسيدهاي چرب ضروري
بدن براي ترشح هورمون هاي آنابوليک و همچنين براي توليد و ترشح هورمون هاي غده تيروئيد نياز به دريافت مقادير کافي از اسيدهاي چرب ضروري در طول روز دارد.
زماني که شما در طول روز از مقادير کافي اين مواد استفاده بکنيد يقينا بالانس هورمون هاي بدن نيز حفظ شده و ميزان ترشح هورمون هاي آنابوليک از يک سو و ميزان ترشح هورمون هاي چربي سوز تيروئيد از سوي ديگر افزايش يافته و فرايند عضله سازي و چربي سوزي به صورت همزمان تشديد مي شود.
از مهم ترين منابع اين مواد نيز مي توان به اين موارد اشاره نمود: ماهي آبهاي عميق،بذر کتان،زيتون و ...
کروم
بدن براي متابوليسم گلوکز که نتيجه آن به صورت تامين انرژي مورد نياز بدن ديده مي شود نياز به دريافت اين عنصر دارد.
از مهم ترين منابع طبيعي اين عنصر مي توان به اين موارد اشاره نمود: مخمر آبجو،برنج،پنير،گوشت و ...
ويتامينB1 (تيامين)
سلامت پوست و کمک به سوخت و ساز کربوهيدرات ها و توليد انرژي لازم براي بدن را مي توان از اصلي ترين وظايف اين ويتامين در بدن دانست.
از مهم ترين منابع طبيعي اين ويتامين مي توان به اين موارد اشاره نمود: باقلا، به، گل کلم،گندم کامل،زده تخم مرغ، گوشت مرغ،ماهي و ...
مينرال ها
متابوليسم کلسيم، ايجاد کردن زمينه براي سوختن چربي هاي زايد و مهيا کردن زمينه براي استفاده از گلوکوز از جمله وظايف مواد معدني در بدن محسوب مي شود.
سيب، هويج، انگور، سبزيجات پهن برگ و تيره رنگ، فندق خام و غلات را مي توان از مهم ترين منابع طبيعي مواد معدني دانست.
ويتامين B6
فعال کننده آنزيم ها، تنظيم کننده متابوليسم، کاستن از امکان ابتلا فرد به افسردگي هاي رواني و بيماري آسم از جمله وظايف اين ويتامين مي باشد. از اين ويتامين براي کاستن از تاثير منفي استروئيدهاي خوراکي بر کبد نيز استفاده شده است. از آمپول هاي تزريقي اين ويتامين در پزشکي براي برطرف کردن حالت تهوع نيز استفاده مي شود.
از مهم ترين منابع طبيعي اين ويتامين مي توان به اين موارد اشاره نمود: مخمر آبجو،تخم مرغ،ماهي،سيب زميني پخته همراه با پوست،اسفناج،هويج،موز،اوکادو، گوشت جوجه،دانه افتاب گردان، به و الي آخر
بيوتين
کمک به توليد انرژي در بدن و تنظيم متابوليسم را مي توان از وظايف اين ترکيب در بدن دانست.
از مهم ترين منابع طبيعي اين ترکيب نيز مي توان به اين موارد اشاره نمود: گوشت جوجه،گوشت بره،گوشت گاو،گوشت خوک، گوشت گوساله،جگر،سويا،شير،پنير،تخم مرغ پخته،مخمر ابجو،گندم کامل،مغز بادام زميني،برنج و ...
يد
اين عنصر تنظيم کننده متابوليسم چربي و ضامن سلامتي تيروئيد و مانع اصلي ابتلا انسان به بيماري گواتر است.
از مهم ترين منابع طبيعي اين ترکيب نيز مي توان به اين موارد اشاره نمود: غذاهاي دريايي،نمک طعام،ماهي هاي آب شور و ...
پروتئين
اين ترکيب وظايف متعددي در بدن بر عهده دارد که از آن جمله مي توان به ساخت و توسعه بافت هاي جديد و ترميم مصدوميت ها و پارگي عضلات و کمک به متابوليسم چربي و کربوهيدرات و ... اشاره کرد.
غذاهاي دريايي،مرغ،گوشت قرمز،سفيده تخم مرغ،لبنيات،سويا و مغز بادام زميني را ميتوان از بهترين منابع پروتئين دانست.
روي
وجود اين فلز براي آزاد سازي انسولين و همچنين براي توليد و ترشح هورمون تستوسترون ضروري است و از مهم ترين منابع طبيعي آن نيز مي توان به مخمر آبجو،زرده تخم مرغ،گوشت ماهي،گوشت بره، سبزيجات،باقلا،جگر،گوشت قرمز،قارچ،صدف خوراکي،گردو،مرغ،کدو تنبل،برنج و غلات اشاره کرد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 500
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 508
بازدید ماه : 2453
بازدید کل : 642816
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل